کمرشکنی با چرخهای فراوان ( BOGGIE )   دوستان عزیز در مورد بوژی  اطلاعات کمی وجود دارد آن هم بخاطر این است که این کار کاملا تجربی و اکتسابی است بنده نیز این مطالب رو گرد اوری  نموده ام با این حال که خودم با انواع کمرشکن کار کردم ولی بوژی یه کار سخت و زمان بری می باشد یک تیم منسجم هدایت کننده های بوژی می باشند بعضی اوقات برای یک مسیر هفتاد کیلومتری 25 روز وقت صرف می کنند بر ای بر داشتن موانع و هماهنگی های لازم با اداره برق راهدری ......و یک جدال سخت برای جابجای باری فوق سنگین که  گاهی اوقات نفس ها در سینه حبس می شود برای عبور محموله از یک پیچ تند یا یک سراشیبی تیز لازم نیست در فرهنگ لغات انگلیسی دنبال بوژی بگردید چون کلمه بوژی در اصل یک کلمه فرانسوی است   به معنی محور تقسیم بندی 1- بوژی جاده ای 2- بوژی ریلی صنعت بوژی جاده ای از سال 1968 میلادی یا سال 1345  توسط چند شرکت ایرانی وارد ایران شده است. مسلما از آن زمان تا کنون هم طراحی بوژی ها تغییر کرده است و هم ظرفیت  بارها و محموله ها بالا رفته است. بوژی نوعی کفی تریلی  یا ارابه است که شبیه کمر شکن است ولی تعداد چرخهای آن خیلی بیشتر است بدین معنی که   دارای محورهای متعددی است  که  تعداد آنها متناسب با میزان باراست   و برای حمل بارهای بسیار سنگین به منظور کاهش فشار بار بر روی جاده، راه آهن و نیز اسبی که آن را می کشد طراحی شده است . بوژی های جاده ای برای حمل بار های 100 تن به بالا مورد استفاده قرار می گیرند . ·        ارتفاع از سطح زمین : 120±25 متر. ·        تعداد چرخ در هر محور : 8 چرخ. ·        کشنده ها معمولا 10 چرخ دارند، بجز کشندهای جدیدی که 12 چرخ دارند. مثل کشنده مان که در تصویر می ببینید بسته به وزن محموله تعداد این محور ها می تواند کم یا زیاد شود. یعنی هرچه بار سنگین تر شود تعداد محور ها بیشتر می شود که معمولا عرض کمرشکن بوژی از سه متر تا سه متر ونیم  بستگی به عرض محموله انتخاب می شود اگر عرض بار بیشتر از سه متر و نیم باشد عرض بوژِ ی اضافه می شود و به اصطلاح کوپلینگ  شدن گفته می شود و به صورت تکه تکه اضافه می شود  و طبیعتا تعداد کشنده های ان بیشتر خواهد بود. در بعضی از موارد که بار سنگین است از چهار کشنده هم استفاده می شود بوژی ها بر خلاف ظاهر سخت و خشن و خشکی که دارند به راحتی توسط فشار روغن هیدرولیک بر روی انها اعمال کنترل می شود. حمل بار توسط بوژی ها شرایط خواصی را می طلبد . از راه و جاده گرفته تا مسائل ترافیکی و تجارب رانندگان   .     جالب است بدانید که حد اکثر سرعت یک بوژی و کشنده آن به همراه محموله چیزی کمتر از 30 کیلومتر بر ساعت است. در بعضی مواقع کار به حدی حساس است که راننده بوژی مجبور می شود با 5 کیلومتر بر ساعت حرکت کند. حرکت یک بوژی مستلزم صورت گرفتن هماهنگی های خاص با پلیس راه کشور و سازمان راه داری و در بعضی مواقع وزارت نفت و نیرو است. بوژی ها فقط از 6 صبح تا 6 عصر مجاز به حرکت هستند و در شب و روز های تعطیل حق تردد در جاده ها را ندارند. بوژی و کمر شکن های و  دستگاه ها ی نظیر آن لازم است که همیشه  با دو اسکورت  یکی در عقب و دیگری در  جلوی محموله حرکت کنند.  در بسیاری از جاده های کشور و همچنین پل هایی که توانایی حمل وزن و بار آن را ندارند، شرکت های حمل و نقل باید  راه های فرعی جهت عبور مجموعه بوژی و کشنده ها  را بسازند، که خود این امر هزینه های سر سام آوری را به دنبال دارد.     دستورالعمل کار با کشنده و بوژی عبور محموله‌های فوق‌سنگین، که مجموع وزن کشنده، بوژی و محموله‌ی آن، بیش از ۹۶ تن باشد، از روی پل‌های با دهانه‌ی بیش از ۱۰ متر، ممنوع است. این‌گونه از پل‌ها، مشمول مقررات ماده‌ی ۱۴ این دستورالعمل می‌باشند. تبصرهـ درصورتی‌که مجموع وزن بوژی، و محموله، درمورد وسایل نقلیه‌ی موضوع این ماده، کم‌تر یا مساوی ۹۶ تن باشد، شرکت‌های حمل‌ونقل ترافیکی، می‌توانند با عبوردادن کشنده، به‌طرف دیگر پل، بوژی و محموله را، با حداکثر سرعت ۵ کیلومتر در ساعت، به‌وسیله‌ی دستگاه وپنچ، یا بکسلف به‌طرف دیگر پل بکشند. ادارات راه و ترابری نیز، با رعایت مفاد ماده‌ی ۱۴، موظف به هم‌کاری در این خصوص، می‌باشند. ماده‌ی ۱۶ چنان‌چه محموله‌ی ترافیکی، از جمله، وسایلی نظیر بلدوزر، لودر، گریدر، بیل مکانیکی و... باشد، که دارای توان حرکتی مناسب، در عبور از کنارگذر پل‌ها هستند، و پل، دارای محدودیت کم‌تر از وزن کل وسیله‌ی نقلیه باشد، شرکت‌های حمل‌ونقل ترافیکی، مجاز هستند تا محموله را، بدون واردشدن آسیب و صدمه، به تاسیسات راه، از کنار پل، عبور داده، و وسیله‌ی نقلیه نیز، بدون محموله، پس ازعبور از روی پل، اقدام به سوارنمودن مجدد محموله نماید. این‌گونه اقدام، در حمل‌ونقل ترافیکی، به‌منزله‌ی عبور از کنارگذر پل محسوب شده، و ادارات راه و ترابری نیز، با رعایت مفاد ماده‌ی ۱۴، موظف به هم‌کاری می‌باشند. ماده‌ی ۱۷ مسولیت احداث کنارگذر، در مورد پل‌های واقع در مسیر، که دارای ظرفیت محدود باربری هستند، به‌عهده‌ی شرکت حمل‌ونقل ترافیکی می‌باشد، و ادارات کل راه و ترابری، موظف هستند تا با شرکت‌های حمل‌ونقل، در احداث کنارگذر پل‌ها، به‌نحوی که به تاسیسات و ابنیه‌ی فنی راه، صدمه وارد ننماید، هم‌کاری کنند. تبصرهـ به‌منظور اقتصادی‌بودن احداث کنارگذرها، در مسیرهای مهم حمل‌ونقل ترافیکی، شرکت‌های حمل‌ونقل ترافیکی، می‌توانند تعدادی از کنارگذرها را، به‌صورت دایمی احداث، و مسولیت مرمت و نگه‌داری آن‌ها را نیز، به‌عهده گیرند.