نحوه  کنترل کامیون در سرازیر شدن 

قبل از اینکه شروع به پایین رفتن کنید از سرعت خودرویتان بکاهید. سپس دنده را در حالت سنگین قرار دهید. سعی نکنید وقتی دور موتور بالا رفته است دنده معکوس بدهید.

از خفه کن موتور یا ریتاردر به عنوان اولین وسیله برای کنترل سرعت استفاده کنید. هنگامی که دور موتور نزدیک به اندازه ای است که مقرر شده باید باشد و همچنین دنده در حالت سنگین قرار دارد، تأثیر خفه کن موتور خیلی بیشتر است. ترمزهای خود را با توجه به وضعیت جاده و ترافیک آن،  استفاده کنید تا به راحتی از سرعت خود بکاهید و یا توقف کنید.

به یاد داشته باشید: استفاده از ترمز در مسیرهای طولانی یا سراشیبی های تند فقط مکمل تأثیر ترمز موتور است. وقتی که موتور خودرو در دندهء مناسب قرار داشته باشد می توان از تکنیکهای بهینه ترمز استفاده کردترمز را به اندازه ای فشار دهید که کاسته شدن سرعت را احساس کنید شاید برایتان در مورد ترمز موتوری ونحوه عملکرد آن می خواهید بدانید   ترمز موتوری دستگا هی است که به روش خاصی از عبور گاز های فشرده شده یا گاز های  سوخته ی حاصل از احتراق جلوگیری کرده و باعث افت دورموتور و اعمال فشار معکوس به سر پیستون می شود این مکانیسم , غیر از ترمز موتوری به : ریتاردر و خفه کن نیز معروف می باشد ولی باید توجه داشت که بکار بردن این اصطلاحات صحیح نیست زیرا هرسه ی این مکانیسم ها و دستگا ه های با یکدیگر متفاوت می باشند . نکته ی دیگر این است که ترمز موتوری درموتورهای بنزینی نیز وجود دارد

وقتی که سرعتتان به حدود 10 کیلومتر زیر محدوده امن سرعت رسید می توانید ترمز را رها کنید. ( تأثیر این کار معمولاً تا 3 ثانیه می ماند).


وقتی سرعت از محدوده امن گذشت دوباره ترمز گرفتن به روش بالا را تکرار کنید. به عنوان مثال، اگر سرعت مجاز شما 74 کیلومتر در ساعت باشد شما قبل از رسیدن به این سرعت ترمز نخواهید گرفت.بعد از رسیدن به این سرعت شما به اندازه ای ترمز را فشار می دهید که سرعت به 64 کیلومتر در ساعت برسد و سپس آن را رها می کنید. این کار را هر

وقت لازم شد انجام دهید تا به انتهای شیب برسید.

شما نمی توانید هر وقت دل تان خواست، دنده معکوس بدهید. ممکن است فرصت دنده معکوس را از دست بدهید. آنوقت دیگر خفه کن موتور نیز کارایی نخواهد داشت. به زور دنده معکوس دادن در سرعتهای بالا به ماشینهای دنده اتوماتیک می تواند باعث خرد شدن گیربکسو از دست رفتن ریتاردر شود.

در کامیونهای قدیمی، قانون انتخاب دنده این است که همان دنده ای که برای بالا رفتن از کوه مورد استفاده بوده را برای پایین رفتن نیز استفاده کنید.

کامیونهای جدید برای اقتصادی تر کردن مصرف سوخت،دارای طرح و شکل بدنه بهتر که مقاومت کمتری در برابر هوا دارند هستند. آنها همچنین موتورهای قوی تری دارند و اینها به این معناست که در سربالایی ها می توانند از دنده های سبکتری استفاده کنند.ولی در سرپایینی، از دنده سنگین تر استفاده می کنند. حال ببینید چه چیز برای خودرو شما مناسب تر است.                                   

از بین رفتن یا کم جان شدن ترمز

همیشه وقتی که از سراشیبی پایین می رویم ترمزها خیلی داغ می شوند.آنها طوری طراحی شده اند که کفشک ترمز یا لنت ترمز در مقابل حرکت دیسک صفحه می ایستد و اصطکاک ناشی از آن سرعت ماشین را کاهش می دهد که این روند گرما تولید می کند. ترمزها به گونه ای هستند که تحمل گرمای بسیار زیادی را داشته باشند.هرچند که ممکن است ترمزها به خاطر گرمای فوق العاده زیاد که حاصل ترمز گرفتنهای بیش از حد و یا بسیار سریع است کارآیی خود را از دست بدهند. در گرمای خیلی زیاد ترمزها از بین می روند و ممکن است دیگر نتوانند سرعت ماشین را بکاهند.


·         در این شرایط که زمان خطر ( اضطراری ) می باشد حفظ خون سردی و انتخاب بهترین عکس العمل است اگر هیچ راه در روی متداولی وجود نداشت از کم خطر ترین راه فرار(مثل یک زمین باز یا یک جاده حاشیه ای که به سمت سربالایی هدایتتان کند) استفاده کنید. به محض اینکه فهمیدید ترمزتان ایراد کرده است، هر چه دیرتر اقدام کنید ماشین بیشتر سرعت می گیرد و متوقف کردنش سختتر خواهد شد.