با نام یاد خدا

آیا گیربکس اتوماتیک بهتر است یا دستی ؟بی تردید در ذهن شما گیربکس اتوماتیک یک رانندگی راحت و بی دردسری را تداعی می کند

و بعضی از رانندگان حرفه ای گیربکس دستی را می پسند دلیل آن هم این است که تعویض دنده با اراده و دلخواه خودشان است و در رانندگی آفرود و عبور از شیب و شیب راهه ها انتقال متمرکز قدرت با رها کردن کلاچ خودرو امکان پذیر است .

دنده مرده و عوارض ناشی از حرکت با دور پایین و بالا
بعضی ها هنگامی اقدام به تعویض دنده میکنند که اتومبیل به اوج سرعت در آن مرحله رسیده باشد و صدای زوزه موتور به گوش برسد. آیا واقعا به وجود آوردن چنین شرایطی برای تعویض دنده و سرعت گرفتن ضرورت دارد؟ 
خیر. راننده باید قبل از اینکه صدای زوزه موتور درآید و به اتومبیل فشار بیاید دنده را تعویض کند و به دنده های بالاتر برسد.
راننده باید آهسته و نرم راه بیفتد و به تدریج سرعت بگیرید. به حرکت آوردن خودرو از حالت سکون نیازمند مصرف کردن توان زیادی است. میتوانید این توان را به صورت موثر با راه افتادن آهسته و سرعت گرفتن تدریجی به خودرو بدهید، نه اینکه پایتان را تا ته روی پدال گاز فشار دهید و تیک آف کنید. اگر آهسته راه بیفتید و به تدریج سرعت خود را افزایش دهید، میتوانید تا 50 درصد در مصرف سوخت برای پیمودن این مسافت اولیه صرفه جویی کنید. 
یکنواخت رانندگی کنید. موجهای توقف و حرکت ترافیک را در نظر بگیرید تا ناگزیر به توقف نشوید.
قبل از رسیدن به سربالایی، به تدریج سرعت خود را افزایش دهید به این ترتیب خودروی شما بخشی از مسیر سربالایی را بدون زحمت طی میکند. 
در سرازیری گاز ندهید. وزن خودرو و سرعت اولیه آن، شما را تا پایین سرازیری می برد. پایتان را از روی پدال گاز بردارید و اجازه بدهید موتور کمی استراحت کند.
 
عوارض ناشی از حرکت با دور پایین(دنده مرده):
  • فشار بیش از حد به موتور.(لرزش موتور، )
  • کاهش عمر دیسک و صفحه کلاچ.
عوارض ناشی از حرکت با دور زیاد(پر گاز):
  • مصرف زیاد سوخت.
  • فرسایش گیربکس.
  • افزایش دمای موتور(فقط در خودروهای بنزینی)